بازی های جالب آندروید

بخش سوم دوره جامع آموزش UI و UX – شناخت کاربر یا کاربرپژوهی

۱۶ مهر ۱۳۹۶

اگر با جستجو کلماتی مثل کاربر پژوهی یا تست کاربرد پذیری وارد این صفحه شدید یا دوست دارید از اول مطالب این دوره آموزشی را دنبال کنید، پیشنهاد می کنم اینجا کلیک کنید تا سرفصل ها را به صورت کامل مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که آیا این دوره مناسب شما است یا نه.

در بخش اول این دوره با هرآنچه که باید درباره رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری بدانیم آشنا شدیم:

بخش اول دوره جامع آموزش UI و UX – آنچه که باید بدانید

در بخش دوم یاد گرفتیم چگونه برای طراحی تجربه کاربری آماده شویم:

بخش دوم دوره جامع آموزش UI و UX – مقدمه

در این بخش میخواهیم بدانیم چطور بفهمیم در ذهن کاربر چه می گذرد؟ چطور کاربران را بشناسیم؟ چطور راجع به کاربر تحقیق کنیم؟ چطور کیفیت کارمان را بالا ببریم؟

چطور کاربران را بشناسیم؟

شناخت کاربر از اصلی ترین مباحثی است که در طراحی تجربه کاربری به آن توجه می شود. تا زمانی که ما مخاطب را نشناسیم، نمی توانیم آن طور که باید محصول مناسبی را برایشان بسازیم. شناخت کاربر با تحقیق راجع به کاربر شروع می شود.

شناخت کاربر , کاربرپژوهی , آموزش ui

مفاهیمی مانند نیاز،  اصولا مفاهیمی انسانی هستند و به سادگی و تنها با دید فن محورانه  نمی شود آنها را درک کرد. به همین دلیل فرآیند طراحی و توسعه محصولات و خدمات در بازار رقابتی امروز ، همان اندازه که فن آورانه است، انسان مدار هم هست و درک نیازها و نحوه تصمیم گیری های کاربران از ابتدای فرآیند طراحی تا انتهای آن حضور پررنگی دارد.

به همین دلیل روشهای متنوعی تحت عنوان کاربرپژوهی در سه دهه گذشته برای این کار تدوین شده اند و کمتر کسب و کاری است که امروزه از کاربرپژوهی بی نیاز باشد.

در ایران متاسفانه به دلیل عدم وجود تجربه و منابع آموزشی کافی بخش بزرگی از کسب و کارها یا هنوز روش نظام مندی برای کاربرپژوهی ندارند و یا به دلیل در نظر نگرفتن جزییات پیاده سازی این روشها معمولا تصمیمات خود را بر مبنای داده های نامعتبر می گیرند.

شرط لازم برای موفقیت هر خدمت یا محصولی در بازار ایجاد ارزش افزوده ای توسط آن خدمت یا محصول است. ایجاد ارزش رابطه تنگاتنگی با حل مشکلات، برآوردن نیازها، یا حتی خلق نیازهای جدید دارد.

شناخت کاربر , کاربرپژوهی , آموزش ui

در قسمت اول راجع به روش انجام کار برای شناخت کاربر صحبت می کنیم و یک رویکرد تاریخی از تجربه کاربری ارائه خواهیم کرد. تحلیل رقابتی، تحلیل داده ها و… از دیگر مواردی است که در این ویدیو راجع به آن صحبت و گفت وگو می کنیم.

در دومین قسمت راجع به جایگاه کاربران در تجربه کاربری صحبت می کنیم. با این که همه ما از جایگاه کاربران مطلع هستیم ولی شناخت رفتارها و فعالیت های کاربر آن چیزی هست که به آن احتیاج داریم و به دست آوردنش نیاز به کسب مهارت و تمرین دارد. فراموش نکنید که : همه راه ها به کاربر ختم می شود.

قبل از ساختن محصول و دریافت رفتار مشتری، همه چیز فرضیه است.

در قسمت سوم راجع به فرضیه های طراحی صحبت می کنیم و به شما یاد خواهیم داد چطور با بررسی رقبا و شرکت های همکار، روش حل مسئله را یاد بگیریم.

در قسمت چهارم راجع به فوت های کوزه گری در طراحی صحبت می کنیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که چطور می توانیم کیفیت طراحی را افزایش دهیم. مثال های عملی در این زمینه مطرح خواهیم کرد.

در قسمت های پنجم تا یازدهم که بخش اول و آخر آن هم رایگان منتشر شده به چند پرسش کلیدی و اصلی پاسخ خواهیم داد. این که کاربران چطور فکر می کنند؟ چطور تصمیم گیری می کنند؟ و در نهایت کاربران چه چیز هایی می خواهند؟

به شما یاد خواهیم داد که کاربران را بشناسید. اگر ابتدای مسیر طراحی هستید، اواسط مسیر طراحی هستید، یا حتی محصول خود را به بازار فرستادید این جلسه به درد شما می خورد.

تکنیک های کاربر پژوهی را به صورت کامل یاد خواهیم گرفت و در پایان با یک مثال کاملا عملی به اشتباهاتی اشاره می کنیم که متاسفانه خیلی ها مرتکب می شوند.

این جلسه برای شما معجزه می کند؛ برای اولین بار در ایران، مباحث خاص و علمی روش های شناخت کاربر یا کاربر پژوهی را تجربه خواهید کرد.

به همراه این جلسه آموزشی کتاب متد های IDEO cards  و دو مقاله ارزشمند راجع به آنالیز اطلاعات و تحلیل رقابتی قرار گرفته است.

آنچه که در بخش سوم آموزش جامع UI و UX – شناخت کاربر یا کاربر پژوهی خواهید دید:

  • تیزر معرفی
  • مختصری راجع به روش انجام کار
  • جایگاه کاربران در طراحی تجربه کاربری
  • فرضیه های طراحی و تجزیه و تحلیل داده
  • دستور العمل هایی برای افزایش کیفیت طراحی
  • شناخت کاربر – کاربر پژوهی
  • تکنیک ها و روش های کاربر پژوهی
  • کاربرپژوهی – آزمون کاربرد پذیری
  • آن چیزی که از آزمون کاربرد پذیری نمی دانید!
  • تکنیک های تحلیل اطلاعات حرفه ایی
  • مثال کاربرپژوهی در ایران (نمونه عینی و عملی)
  • خطاهای رایج در کاربر پژوهی

شما می توانید هرگونه سوال یا پیشنهاد خود را از طریق دیدگاه های همین پست مطرح بفرمایید.